ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ТРАНСПОРТ
“Н.Й.ВАПЦАРОВ”
гр.Сливница, ул.”Кирил и Методий” №4, e-mail:pgt_slivnitsa@abv.bg
УТВЪРЖДАВАМ:
ДИРЕКТОР:……………
Лидия Франк
М Е Р К И
ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО
НА ОБРАЗОВАНИЕТО
В ПГ „Н.Й.ВАПЦАРОВ”
I. СЪЩНОСТ, ПРИНЦИПИ И ЦЕЛИ НА УПРАВЛЕНИЕТО НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
С тези мерки се цели да се подобряват непрекъснато условията и редът за разработване на ефективна вътрешна училищна система за осигуряване на качеството на образованието.
Качество на образованието е степента на съответствие на предоставяните публични образователни услуги със:
– нормативните изисквания (закони, държавните образователни стандарти и други юридически актове);
– очакванията на гражданите и потребителите на образователните услуги (ученици, родители, работодатели);
– очакванията на други заинтересовани страни.
Мерките са съобразени с принципите и изискванията към училището за усъвършенстване на процесите за управление на качеството, както и с показателите, условията и реда за измерване на постигнатото качество.
1. Качеството на образованието се осигурява чрез управление на процеса на развитие на училището, основанo на анализиране, планиране, изпълнение на дейностите, оценяване и внасяне на подобрения.
2. Качеството на образованието в училището се осигурява при спазване на следните принципи:
2.1. ефективно и ефикасно разпределяне, използване и управление на ресурсите;
2.2. автономия и самоуправление;
2.3.ангажираност, сътрудничество и социален диалог между всички участници в процеса на образованието и обучението;
2.4. удовлетвореност на участниците в процеса на обучението и на другите заинтересовани лица;
2.5. приемственост на политиките и постиженията, прилагане на добри педагогически практики;
2.6. непрекъснатост, прозрачност и демократичност в процеса за повишаване на качеството в институцията;
2.7. ориентираност на образованието и обучението към изискванията и потребностите на пазара на труда;
2.8. целенасоченост към постигане на високи резултати в процеса на обучение и образование;
2.9. лидерство и ясно разпределяне на отговорности за постигане на целите на училището.
3. Цели на управлението на качеството в институцията:
3.1. повишаване на качеството на предоставяното образование в училище;
3.2. подобряване на индивидуалния напредък на всяко дете и ученик по отношение на неговите образователни резултати;
3.3. организационно развитие на училището.
Измерването на постигнатото качество е съвкупност от действия за определяне на резултатите на училището по критерии за конкретен период на измерване и съпоставянето им с определените равнища на качеството по всеки критерий.
Измерването на постигнатото качество в училището се осъществява на всеки две години чрез самооценяване.
4. Задачи
4.1. Удовлетворяване потребностите на учителите от квалификация.
4.2. Ефикасно и ефективно обучение и възпитание.
4.3. Намаляване на дела на преждевременно напусналите образователната система.
4.4. Модернизация на учебно-възпитателния процес.
5. Дейности
5.1. Установяване на ефективност на учебно-образователния процес
5.2. Използване на съвременни технологии в учебния процес
5.3. Ефективна работа на методическите обединения
6. Очаквани резултати
6.1. Подобрена образователна среда и по-високо качество на образователна услуга
6.2. Повишаване разултатите на учениците и предоставяне на равни възможности за изява на всеки ученик
6.3. Намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система
6.4. Ефективна, устойчива и трайна продължаваща квалификация на педагогическите кадри
II. РАМКОВИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО В УЧИЛИЩЕ
Усъвършенстването на процесите за управление на качеството се постига при спазване на следните изисквания от училището:
1. анализирането, планирането, изпълнението на дейностите и внасянето на подобрения в работата на училището;
2. областите на самооценяването;
3. участниците в процеса на самооценяването;
4. условията и реда за извършване на самооценяването;
5. съдържанието на доклада от самооценяването;
6. начините на представяне на резултатите от самооценяването;
7. срока на съхранение на документацията от самооценяването.
1. Анализиране, планиране и изпълнение на дейностите – разработване на стратегия за развитие на училището (съгл. чл. 263 от ЗПУО) за 4 години и план за действие с финансиране за всяка година
2. Области на самооценяването
2. 1.Управление на училището
2.2. Образователен процес
– Подобряване на работната среда чрез:
а) прилагане на механизми за адаптиране на обучаваните към средата на институцията;
б) осигуряване на достъпна архитектурна среда;
в) модернизиране на материално-техническата база и обновяване на информационната инфраструктура;
г) развитие на организационната култура в училището.
– Осигуряване развитие на персонала чрез:
а) подобряване на възможностите за допълнителна и продължаваща квалификация на учителите/преподавателите по специалността им от висшето образование, за подобряване на тяхната иновационна култура и личностна ефективност;
б) изграждане на култура за осигуряване на качеството;
в) създаване и поддържане на открита и ясна комуникация в училището;
г) повишаване на ефективността на административното обслужване;
д) повишаване на мотивацията и инициативността на всички участници в процеса на образование и обучение.
– Подобряване на резултатите от обучението чрез:
а) повишаване на мотивацията на обучаемите;
б) повишаване на дела на учениците, които работят активно за подобряване на своите образователни резултати;
в) налагане на механизъм за ранно предупреждение за различни рискове;
г) подобряване на взаимодействието с местната общност, със социалните партньори, работодателски организации, университети и други заинтересовани страни;
д) проучване и прилагане на добри практики на сродни училища;
е) подобряване на възможностите за достъп до информация на участниците в образованието и обучението;
ж) информиране на общността и заинтересованите страни за добрите практики и постиженията на училището в областта на осигуряване на качеството на образованието и обучението;
з) участие в проекти, свързани с повишаване на качеството на образованието и обучението.
3. Участници в процеса на самооценяването са учениците, учителите, директорът, другите педагогически специалисти и родителите.
4.Разработване на вътрешна система за осигуряване на качеството на образованието и обучението.
Политиката и целите по осигуряване на качеството се разработват от директора, в съответствие със стратегията за развитие на училището.
4.1. Самооценяването включва следните етапи:
1. определяне на работната група;
2. обучение на членовете на работната група;
3. подготовка – определяне на дейностите, процедурите, критериите, показателите и инструментите за самооценяване;
4. провеждане на информационна кампания сред учениците, учителите, другите педагогически специалисти и родителите;
5. провеждане на самооценяването;
6. обработване на информацията от проведеното самооценяване;
7. анализиране на получените резултати от самооценяването;
8. предлагане на мерки за внасяне на подобрения в работата на училището за повишаване на качеството на предоставяното образование;
9. изготвяне на доклад от самооценяването;
10. утвърждаване на доклада от самооценяването.
4.2. Органи за управлението на качеството са:
– Директорът на училището;
– Педагогическият съвет.
4.3. Работна група
За функционирането на вътрешната система за осигуряване на качеството в училището се определя работна група, която:
1. предлага на директора дейностите, процедурите, критериите, показателите и инструментите за самооценяването на качеството на предоставяното образование в училището;
2. провежда самооценяването;
3. изготвя доклад от самооценяването, който представя на директора.
4.4. Директорът на училището:
1.Организира, контролира и отговаря за цялостната дейност по функционирането на вътрешната система за управление на качеството;
2. Разработва политиката и целите по осигуряване на качеството;
3. Определя състава на работната група;
4. Утвърждава годишен план-график за провеждане на дейностите по самооценяването след приемането му от Педагогическия съвет и коригиращите мерки в хода на изпълнението му;
5. Утвърждава процедурите по критериите и инструментариума към тях за провеждане на дейностите по самооценяването;
6. Утвърждава коригиращи мерки и дейности за следващия период на измерване на качеството въз основа на годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване;
7.Провежда мониторинг на дейностите по осигуряване на качеството в училището;
8.Представя годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване на регионалното управление по образованието – за училището;
9.Организира обучение на персонала за осигуряване на качеството в училището.
4.5. Директорът на училището отговаря за функционирането на вътрешната система за осигуряване на качеството, като със заповеди:
1. организира изпълнението на следните дейности:
a) анализ на резултатите от изпълнението на целите на институцията;
б) анализ на силните и слабите страни, на възможностите и рисковете за развитието на институцията;
в) посочване на индивидуалния напредък на всеки ученик по отношение на неговите образователни резултати;
г) посочване на специфичните за училището ключови фактори, които влияят на качеството на предоставяното образование;
д) планиране на ежегодните дейности за постигане на целите от стратегията за развитие на училището;
е) изпълнение на планираните дейности от плана за действие към стратегията за развитие на училището и реализиране на заложените в нея цели;
2. определя работна група, която извършва самооценяването – състав, задачите и
сроковете за изпълнение;
3. определя начина на участие на лицата, включени в процеса на самооценяване:
ученици, учители, директор и родители;
4. утвърждава определените на подготвителния етап дейности, процедури,
критерии, показатели и инструментите за самооценяване;
5. утвърждава преди края на втората учебната година доклада от
самооценяването, който съдържа:
а) информация за вътрешната и външната среда, в която функционира училището през
периода на самооценяването;
б) данни за използваните инструменти при самооценяването;
в) данни за резултатите от самооценяването, сравнени с резултатите от предходното
самооценяване;
г) анализ на резултатите от самооценяването;
д) предложения за мерки за внасяне на подобрения в работата на училището с цел
повишаване на качеството на предоставяното образование, както и за срокове за тяхното изпълнение.
Докладът от самооценяването се утвърждава от директора преди края на втората учебна година и е част от изпълнението на плана за действие към стратегията за развитието на училището.
4.6.Педагогическият съвет приема:
1. мерките за повишаване на качеството на образованието;
2. правилата за прилагане на вътрешната система за осигуряване на качеството и актуализацията им като част от правилника за дейността на обучаващата институция;
3. годишния план-график за провеждане на дейностите по самооценяване;
4. годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване.
4.7.Правилата за прилагането на вътрешната система за осигуряване на качеството се разработват от работната група и се приемат като част от правилника за дейността на училището. Те включват:
1. правомощията на участниците във вътрешната система за осигуряване на качеството;
2. реда за организиране и провеждане на самооценяването;
3. реда и начина за съхранение на доказателствените материали за проведеното самооценяване;
4. взаимодействието на училището със социалните партньори и другите заинтересовани страни за осигуряване на качеството;
5. начина за информиране на обществеността за получените резултати от проведеното самооценяване в училището.
Годишният план-график съдържа дейностите по самооценяването, групирани по критериите за качество, като задължително се посочват видът на инструментариума към тях и сроковете и отговорните лица за изпълнението им.
При необходимост се предлагат на директора коригиращи мерки за изпълнение на годишния план-график. След утвърждаване на мерките се организира и координира изпълнението им.
5.Условия и ред за измерване на постигнатото качество
Измерването на постигнатото качество на образованието и обучението се осъществява от училището чрез прилагането на процедури по критерии и съответния инструментариум към тях за провеждане на дейностите по самооценяването.
Самооценяването е процес на изготвяне на вътрешна оценка на качеството на предоставяното образование чрез дейности, процедури и критерии, определени от училището. Самооценяването в училище се извършва по предварително определени критерии и показатели към тях.
Критериите може да се групират по следните области на оценяване:
1. управление на училището – ефективно разпределяне, използване и управление на ресурсите за повишаване на качеството на образование;
2. образователен процес – обучение, възпитание и социализация;
3. взаимодействие на всички заинтересовани страни. Показателите към всеки критерий са количествени и/или качествени и определят равнището на качеството по съответния критерий.
Критериите се оценяват с точки, като максималният общ брой точки по всички критерии е 100.
Максималният брой точки за всеки критерий се разпределя по показатели в четири равнища на оценяване.
Постигнатото качество се определя чрез крайна оценка, която се формира от сбора от получените точки по всички критерии.
Крайната оценка на постигнатото качество може да e със следните количествени и качествени равнища:
1. отлично – при крайна оценка от 91 до 100 точки;
2. добро – при крайна оценка от 66 до 90 точки;
3. задоволително – при крайна оценка от 46 до 65 точки;
4. незадоволително – при крайна оценка до 45 точки включително.
Самооценяването се провежда по процедури, утвърдени от директора на училището.
По всеки критерий се разработва процедура, която съдържа:
-
предмет и цел;
-
инструментариум;
-
описание на технологията на провеждане;
-
вида на доказателствения материал (справка, контролна карта, протоколи, въпросници, анкети и други);
-
начините на обработване на доказателствения материал;
-
режима на съхранение и защита на информацията; отговорностите на лицата.
За проведеното самооценяване работната група по качеството изготвя годишен доклад, който включва:
-
цел на самооценяването;
-
информация за външната и вътрешната среда, в която функционира училището през периода на самооценяването; резултати от самооценяването;
-
сравняване на оценките по критериите с предходния период на самооценяване;
-
анализ на получените резултати;
-
постижения и добри педагогически практики;
-
резултати от оценяването, нуждаещи се от подобрение;
-
предложение за коригиращи мерки и дейности.
Към доклада може да се прилагат графики, таблици, статистическа информация и други информационни материали.
Докладът от самооценяването се утвърждава от директора преди края на учебната година.
Мерките за повишаване на качеството на образованието се публикуват на интернет страницата на институцията в 7-дневен срок след утвърждаването им от директора и са достъпни за период не по-малък от 4 години от публикуването им.
Документацията от самооценяването се съхранява в институцията не по-малко от 5 години.
Внасянето на подобрения в работата на училището се извършва:
1. чрез изпълнение на плана за действие към стратегията на училището, в който се включват мерките, предложени от работната група по самооценяването и обществения съвет и приети от педагогическия съвет;
2. чрез изпълнение на препоръките след оценката и насоките от инспекцията по чл. 274, ал. 5, т. 3 ЗПУО.
При необходимост стратегията за развитие на училището се актуализира и в нея се формулират нови цели за развитие на училището.
III. МЕТОДИЧЕСКО ПОДПОМАГАНЕ И МОНИТОРИНГ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
За осигуряване на качеството в училището се осъществяват методическо подпомагане и мониторинг. Методическото подпомагане за разработване и функциониране на вътрешна система за осигуряване на качеството включва: консултиране, информиране, инструктиране и представяне на добри педагогически практики.
Мониторингът е вътрешен и външен, като резултатите от него включват констатации, изводи и препоръки за вземане на информирани решения за усъвършенстване на процеса за осигуряване на качеството в съответната институция.
Вътрешният мониторинг се осъществява от директора на училището.
Методическото подпомагане и външният мониторинг се осъществяват за училищата – от Министерството на образованието и науката и от регионалните управления по образованието.
IV. ФИНАНСИРАНЕ
Дейностите за изграждане и функциониране на вътрешна система за осигуряване на качеството на образованието и обучението се финансират със средства от субсидия по формула и от собствени приходи, както и други източници на финансиране – спонсорство, национални и международни програми и проекти и др.
Приложение 1
Критерии по области на оценяване и показатели за измерване на постигнатото качество
№ по ред |
Наименование на критериите по области на оценяване |
Показатели за измерване на равнището на постигнатото качество |
1. |
Област: Мениджмънт на организацията – планиране, организиране и контрол в училището |
|
1.1. |
Стратегия за развитие на училището |
Разработена стратегия за развитие на училището и годишен план за действие |
1.2. |
Реализирани учебни планове, програми |
Разработени и утвърдени учебни планове, учебни програми, инструктажи и др. |
1.3. |
Дейност на Педагогически съвет |
Планиране и организиране дейността на Педагогическия съвет |
1.4. |
Ниво на управление |
Изградени системи, механизми, процедури за управление, отговорности и компетенции |
1.5. |
Организация на учебно-възпитателния процес |
Сформирани ефективни екипи, комисии и методически обединения |
1.6. |
Контролна дейност |
Планирана, реализирана адекватна контролна дейност на училищното ръководство |
1.7. |
Оценка на качеството на образователна услуга |
Създаден работещ механизъм за вътрешна оценка/самооценка/ с участие на родители, учители, ученици и външни партньори |
2. |
Област: Достъп до образование и обучение, образователна среда и училищна култура |
|
2.1. |
Наличие на работещи механизми за адаптиране на ученика към училищната среда |
Личностна подкрепа на учениците – сформирани екипи; разработени са и се изпълняват специфични програми за работа с ученици с образователни затруднения. |
2.2. |
Осигурена достъпна архитектурна среда |
Обособяване на рампи към входовете; адаптирано санитарно помещение за специални потребности на ползващите ги. |
2.3. |
Наличие на модерна материалнотехническа база за обучение |
Наличие на кабинети и учебни лаборатории, техника- компютърни технологии, мултимедии, др. |
2.4. |
Извънкласни и извънучилищни дейности. |
Прилагане на ДОС за гражданско, екологично, патриотично образование. Създадени са възможности за включване на ученика в различни училищни общности в зависимост от интереси и потребности му чрез предлагане на разнообразни извънкласни форми и дейности |
2.5. |
Организация на учебния ден |
Въведена е ефективна организация на учебния процес съобразно законовите изисквания |
2.6. |
Училищна политика за превенция |
Разработена и внедрена система за превенция на агресията и други поведенчески проблеми насилието и агресията сред децата и учениците, която е известна и на родителите; намаляване на негативни поведенчески прояви сред учениците (употреба на наркотици, алкохол, цигари, рисково сексуално поведение и др.) |
2.7. |
Училищна политика за намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система. |
Разработена е система от мерки за превенция на отпадането от училище на ученици в задължителна училищна възраст |
2.8. |
Приобщаващо образование |
Осигурена е система от мерки за допълнителна работа с изоставащи ученици, консултации и подкрепа на ученици с изявени дарби; дейностите на екипи за мотивация и подкрепа на личностното развитие на ученика са координирани и са насочени към осигуряване на оптимални условия за реализиране потенциала на всеки ученик и към подкрепа на педагогическия състав в постигането на учебно-възитателните цели |
2.9. |
Етичен кодекс на училищната общност |
Разработен е и се прилага училищен Етичен кодекс на поведението, включващ ясни правила за ред и дисциплина и ефективни механизми за тяхното съблюдаване |
2.10. |
Училищни ритуали |
Има изградени традиции – ритуализация, лого, знаме, церемонии, обичаи и др. |
2.11. |
Ученическо самоуправление |
Налице е изградено и добре функциониращо ученическо самоуправление и се осигурява подкрепа за ученическата инициатива и творчество |
2.12. |
Училищни политики за подобряване на резултатите и обучението по отделни учеб-ни предмети и културно-образователни области |
Създадени са и се прилагат ефективни механизми за оценка на резултатите от учебновъзпитателния процес на индивидуално и училищно ниво |
2.13. |
Професионално ориентиране на учениците |
Изградена е система за професионално ориентиране на учениците и кариерното им развитие |
2.14. |
Осигуряване на възможност за образование и обучение в различни форми на обучение |
Училището осигурява възможност за образование и обучение в различни форми на обучение |
2.15. |
Публичност и популяризи-ране на предлаганото обра-зование и съдържанието му |
Използване на многообразни начини и средства за публичност и популяризиране на предлаганото образование и съдържанието му |
3. |
Област: Вътрешна и външна комуникация, маркетингова дейност |
|
3.1. |
Вътрешна комуникация |
Създадени ясни и ефективни вътрешни канали за достъп и разпространение на информация в институцията. |
3.2. |
Външна комуникация |
Налице са открити и ефективни канали на комуникация и взаимодействие между учители ученици, родители и ръководството на образователната институция; адекватни възможности за включване на родителите в организираните от училището дейности |
3.3. |
Връзка с други институции |
Взаимодействие с институциите в системата на училищното образование, териториалните органи на изпълнителната власт, органите на местното самоуправление и социалните партньори. |
3.4. |
Маркетинг, раклама, медии |
Училището е включено в културната концепция на района, редовно се представя в обществеността в областта на спорта, изкуството и културата, социални контакти на различни групи от общността. Предлаганите от училището дейности и образователни услуги се основават на регулярни проучвания на образователните потребности и очаквания на учениците, родителите и общността. |
3.5. |
Портфолио на ученика и учителя |
Поддържат се портфолиа на ученици и на педагогическия персонал. |
4. |
Област: Управление на човешките ресурси |
|
4.1. |
Планиране, подбор и развитие на персонала |
Наличие на политики за подбор, назначаване, съкращаване, заплащане на труда на персонала; ВПРЗ |
4.2. |
Текучество на персонала |
Относителен дял, причини. |
4.3. |
Атестиране на персонала |
Наличен механизъм, критерии за оценка. |
4.4. |
Квалификация – функционираща вътрешна система за повишаване на качеството на образованието и обучението в училището |
Разработване на вътрешна система за вътрешна и външна квалификация, правила за участие; адаптация на новоназначени учители; картотекиране на квалификационната дейност |
4.5. |
Стимулиране на персонала за иновации и за създаване и популяризиране на добри практики |
Насърчаване на новаторство, интерактивни методи на преподаване и учене; обмен на добри практики, партньорства |
4.6. |
Лидерство |
Успешно разрешаване на конфликти, работа в условия на стрес и кризисни ситуации |
5. |
Област: Управление на финансовите материални ресурси |
|
5.1. |
Управление на финансовите ресурси |
Ефективно, законосъобразно и прозрачно планиране и управление на бюджета; система за финансово управление и контрол |
5.2. |
Материално-техническа база |
Модернизиране на материално-техническата база; оборудване на кабинети, лаборатории и др.; снабденост с учебници, помагала, пособия, канцелария, интернет, софтуери |
5.3. |
Безопасни и здравословни условия на обучение, възпитание и труд |
Осигурен пропускателен режим и здравословни и безопасни условия на обучение, възпитание и труд; пожарна безопасност; ремонтни дейност |
Приложение 2
Критерии по области на оценяване и показатели за измерване на постигнатото качество на образователния процес – педагогически специалисти в училището
№ по ред |
Наименование на критериите по области на оценяване |
Показатели за измерване на равнището на постигнатото качество |
1. |
Област: Процес на обучение (преподаване и учене) |
|
1.1. |
Планиране |
Тематичен план на учебния материал, урочно планиране, съобразно потребностите на учениците, гъвкавост при преструктуриране |
1.2. |
Предварителна подготовка |
Анализ, планиране и мерки при входяща, изходяша диагностика и текущо оценяване; подготовка на разнообразни учебни материали |
1.3. |
Процес на преподаване |
Ясна методическа структура, темп на работа, използване на подходящи методи и средства за обучение |
1.4. |
Диференциран подход на обучение |
Работа с изоставащи и напреднали ученици |
1.5. |
Процес на учене (учебна дейност на учениците) |
Осъществяване на обратна връзка, развитие на умения за самостоятелно, групово, индивидуално учене |
1.6. |
Учебна литература |
Използване на различни източници на информация – учебници, глобална мрежа, литература, библиотека |
2. |
Област: Оценяване на учениците и проследяване на напредъка им |
|
2.1. |
Оценяване и самооценяване |
Ефективни и разнообразни форми на оценка, самооценка и взаимна оценка; мотивирани оценки, конкретни препоръки и насоки, ясни рецензии; ритмичност |
2.2. |
Домашна работа |
Обем, честота, контрол, самоконтрол, корекция |
2.3. |
Резултати на учениците |
Съизмеримост на вътрешно и външно оценшване; ръст на резултатите |
2.4. |
Постижения на учениците |
Съпоставка на резултати, анализ на постиженията; постигнати резултати на състезания и конкурси |
2.5. |
Напредък на учениците |
Системни дейности за постигане на напредък в обучението на всеки ученик; подготовка на деца с изявени дарби; портфолио на ученика |
2.6. |
Идентифициране на обучителни затруднения на учениците |
Идентифициране на потребности и дефицити в обучението на учениците, реализиране на консултации, индивидуална допълнителна работа, лятна работа; портфолио на ученика |
3. |
Област: Взаимодействие и подкрепа |
|
3.1. |
Подкрепа на образовател-ното и личностно развитие на учениците, съобразно техните потребности и способности |
Образователна подкрепа на всеки ученик – ученици със СОП, таланти и заложби, билингви, с обучителни затруднения; система за екипна работа с ученици реинтегрирани, след отпадане; относителен дял на сформирани екипи за личностна подкрепа |
3.2. |
Работа в мултидисциплинарен екип |
Съдействие и екипна работа с други учители, педагогически съветник, социални работници, обществени възпитатели и др. |
3.3. |
Работа в толерантна среда |
Ефективна работа независимо от различията в религиозно, етническо, социално-икономическо, културно и др. многообразие. |
3.4. |
Взаимоотношения и общуване между учители и ученици и между самите ученици |
Обратна връзка, толерантност, партньорство |
3.5. |
Работа в конфликтни ситуации |
Адекватна реакция при нарушения на дисциплината, допуснати неоснователни отсъствия, поведенчески прояви, конфликти и агресия |
3.6. |
Взаимодействие със социалната среда |
Комуникация с родители; поддържа контакти със заинтересовани институции |
3.7. |
Работа в извънкласни и извънучилищни дейности |
Работа по проекти, клубове, училищни партньорства |
4. |
Област: Професионално развитие на учителя |
|
4.1. |
Вътрешна квалификация на педагогическите специалисти |
Участие във вътрешноучилищни форми на квалификация, работа в комисии, методически обединения, наставничество и др. |
4.2. |
Външна квалификация на педагогическите кадри |
Участие в различни семинари, тренинги, форуми, практикуми и др.; обмен на добри практики; открити уроци; доклади, методически разработки и др.; придобиване на ПКС и друга допълнителна квалификация |
4.3. |
Кариерно развитие и израстване |
Сертифициране, придобиване на нови компетентности, магистърски програми, следдипломни квалификации, мобилност, учебни визити и др.; кариерно развитие по вертикала и по хоризонтала |
4.4. |
Професионални цели и методически подходи на учителя |
Изготвяне на професионално портфолио |