Първите атестирани учители – с отлични оценки
Учителите от ПГ по транспорт са сред първите, които представят и защитават своите умения, квалификация и философия на преподаване в първото атестиране в образованието. В резултат на това получават оценка по 5-степенна скала и ще влияе върху тяхното кариерно развитие.
След отлагане атестирането стартира по Наредбата за професионалното развитие в рамките на Закона за предучилищното и училищното образование. Началото трябваше да е в рамките на година, след като дадено училище е било проверено комплексно от Националния инспекторат по образованието. Нашето училище премина през тази процедура още през 2019 г. Така атестирането на учителите там трябваше да започне през есента на 2020 г. То обаче бе отложено с 1 г. заради пандемията. Междувременно бяха направени промени в регламента, за да се облекчат процедурите – документите да се представят в електронен формат.
Екипът трябва да мине през цялата процедура и всеки учител да бъде оценен по скала с 5 нива:
изключително, надминава изискванията, отговаря на изискванията, покрива частично изискванията, съответства на изискванията в минимална степен.
„Нямах никакви опасения как ще се представят учителите, след като получихме висока оценка от Националния инспекторат на образованието“, казва директорката на ПГТ „Н.Й.Вапцаров“ г-жа Лидия Франк. Комисията с участие на представители на Педагогическия съвет и РУО заседава на 19 и 22 ноември. 95% от педагозите са в първите две групи – с изключителни постижения, и надвишават изискванията.
Оценяването става по базови критерии, които са общи за всички. Сред тях са например организация на учебния процес и управление на класната стая. В атестационните карти обаче са включени и още 5 според спецификата на училището. Допълнителните ги определя Педагогическият съвет според политиките на учебното заведение.
Пред комисиите учителите представят свое портфолио за работата им през предходните 4 г.
То трябва да описва усилията и постиженията им по зададените критерии. Посочват се резултати на ученици, лични постижения на педагога, както и неговата професионална философия. Учителите представят портфолиото в електронен формат и постоянно го обновяват – до следващото атестиране след 4 г. През този период трябва да продължат да повишават квалификацията си, трупайки кредити чрез допълнителни обучения. Един кредит се равнява на 16 учебни часа, от които поне 8 присъствено. За периода от 4 г. всеки трябва да натрупа поне 3 кредита. Ако получи лоша оценка от комисията, се прави анализ на работата му и се изготвя план за подкрепа, като педагогът има и наставник. За година трябва да отбележи напредък. Ако при повторното явяване на атестация пак се представи незадоволително, директорът има право да го освободи.
Всеки член на комисията разглежда самостоятелно портфолиото и атестационната карта, след което поставя индивидуална оценка. По формулата после се изчислява общата за педагога.
Хелп-група дава рамо за портфолиото
ПГ по транспорт си направи хелп-група / Надя Величкова, Мариана Григорова и Диди Денкова /, която да подкрепя педагозите в подготвянето на портфолиата за атестацията. Това е вътрешна структура за взаимопомощ, обяснява Мариана Григорова, технически секретар на комисията по атестирането. Педагогическият съвет отдавна е уточнил своите допълнителни критерии, които добавя към задължителните при оценяването на екипа. Първият е свързан с прилагане на собствени иновативни методи или дидактически средства за повишаване на образователните резултати на учениците, подготовка на електронни уроци, използване на различни техники и стратегии за управляване на поведението, работа за социални умения на децата. Другите 4 допълнителни критерия са: участие в публични изяви и принос за положителния имидж на училището, работа по проекти, прецизно изпълнение на задачите в срок, успешно предотвратяване и справяне с кризисни ситуации и работа с партньори.
Още когато Наредбата за кариерно развитие влезе в сила, екипът минал обучение как се прави учителско портфолио. Повечето педагози използват матрицата за портфолио в електронния дневник Школо. Разделите и менютата се правят според критериите в атестационните карти. Трудно се оказало да се систематизира всичко направено за 4 г. – през това време учителите са участвали в много дейности и проекти, към портфолиата им има прикачени цели филми. Дано и за следващите атестационни периоди да бъде така!